MENU

Mooie foto’s die je personal brand weerspiegelen en die er niet amateuristisch uitzien. Het is allemaal niet gemakkelijk, maar tegelijkertijd – zeg ik u – is betere visuele content maken poepsimpel. In 95% van de gevallen maken we het gewoon zelf mega ingewikkeld. We denken dat we onze foto’s met het beste materiaal moeten nemen en dat er achter een mooie foto rocket science zit die we alleen maar kunnen bereiken na jaren ploeteren.

Ik kan je verzekeren dat dit NIET het geval is. Nope. Iedereen kan betere visuele content creëren op een eenvoudige manier.

Wil ik daarmee zeggen dat professioneel materiaal er niet toe doet? Off course not. Anders zou niemand 3000 euro neertellen voor een lens of een camerabody.

Maar basiscamera’s en smartphones doen het prijs/kwaliteit uitstekend. Ik heb jaren gefotografeerd met een instapmodel spiegelreflexcamera. Zelfs nu neem ik vaak nog foto’s met mijn smartphone. De beste camera is immers die die je bij de hand hebt, toch?

Waar zit dan het verschil? Wel, je zal merken dat je sneller tegen grenzen aanbotst met basismateriaal. In bijna alle gevallen gaat dat over de grenzen van het licht. Maar met een goede planning kan je die grenzen makkelijk tackelen.

Betere visuele content: kwaliteit boven kwantiteit

Iedereen kan foto’s nemen. Het is tenslotte maar je camera naar iets richten en met je wijsvinger of duim op een knop drukken. Zelfs een peuter kan het. Maar ik ga er vanuit dat je die foto’s nu niet meteen zal gebruiken om je verhaal in de wereld te zetten.

Door simpel op de knop te duwen en de foto volgens de beste principes op je instagram te posten ga je niet de aandacht trekken die je wilt. Je wilt toch boven de zee van ruis uitsteken in plaats van erin te verdwijnen?

Daarvoor zal je toch net wat meer uit de kast moeten halen dan je wijsvinger. Je zal meer moeten doen dan op de ontspanknop van je camera of smartphone duwen.

Voor betere foto’s ga je ook echt je best moeten doen. Of wat had je gedacht? Je gaat moeten nadenken over welk beeld je wilt maken en welke waardevolle copy je daar bij wil schrijven.

Mooie foto + waardevolle copy = KNALLERCONTENT

Ik ga er van uit dat je die waardevolle copy al lang met je klanten deelt, maar dat je nog onvrede voelt over je eigen foto’s. Anders zou je dit hier niet aan het lezen zijn, of wel?

De professionele personal branding shoots die ik doe voor mijn klanten zijn uiteraard een uitkomst voor dat probleem. Maar vaak wil je ook gewoon zelf een leuke foto kunnen nemen om je boodschap de wereld in te sturen. Ik ben tenslotte niet 24 uur en 7 op 7 beschikbaar.

De basisprincipes voor betere visuele content

Basisprincipe 1: Licht

Licht is het belangrijkste in de wondere wereld van fotografie en het allerbelangrijkste voor betere visuele content. Zonder licht geen foto. Je zal dus op zoek moeten gaan naar goed licht om je foto’s eruit te laten springen.

En nee, ik verwacht niet dat je om 3 uur ‘s morgens opstaat in de zomer om de zonsopkomst mee te pikken zoals een landschapsfotograaf. Maar er is wel een reden waarom die landschapsfotografen zo vroeg uit hun bed rollen: Licht. Nee, wat zeg ik… epic licht.

Dus, ga op zoek naar plaatsen en momenten met mooi licht. Want foto’s die genomen werden met weinig licht kunnen in nabewerking nog wat opgekrikt worden, maar dat zal je al snel zien in de beeldkwaliteit. Te vermijden dus.

In de winter, wanneer licht schaars is, zal je dus je fotomomenten goed moeten plannen. Wanneer je binnen foto’s neemt op een regenachtige winterdag, zal je al snel ontevreden zijn met het resultaat.

Maar ook zonlicht is niet altijd ideaal. Het zorgt vaak voor ongewenste schaduwen, spleetoogjes en fronsrimpels. Niet bepaald hoe de meeste mensen op de foto willen staan.

Een licht bewolkte dag is fotografiegewijs nog zo slecht niet.

fotografie licht en schaduw
Spelen met licht en schaduw.

Basisprincipe 2: Compositie

Hoe je iets op een foto plaatst en hoe het zich verhoudt tot de rest van de foto is een belangrijke factor in de aantrekkelijkheid van je foto.

Compositie maakt je foto aantrekkelijk om te kijken hen het begeleidt het oog van de kijker. Je denkt er dus beter even over na.

Er zijn een aantal regels rond compositie en wat mensen meestal interessant vinden om naar te kijken.

De twee belangrijkste hiervan zijn:

  • de regel van derden. Je legt over je foto een denkbeeldig raster. Dat raster verdeelt je foto in in 3 horizontale en 3 verticale delen. Je krijgt dus 9 vlakken. Je plaatst je onderwerp op 1 van de snijpunten de horizontale en verticale lijnen. Het handige is dat dit raster meestal ingebouwd is in je smartphone en camera. Bij de instellingen kan je dit heel gemakkelijk aanzetten zodat je het raster als ‘overlay’ ziet op het scherm. Zo kan je tijdens het maken van je foto, heel goed je compositie bepalen.
  • Symmetrie. Werken met symmetrie kan ook heel tof zijn. Wes Anderson is hier een echte kampioen in. Het instagramaccount: accidentallywesanderson is echt een pareltje om te volgen
compositie fotografie lijnen
De regel van derden.

Basisprincipe 3: werk met een voorgrond en een achtergrond.

Ken je die foto’s met die mooie, wazige achtergronden? Deze foto’s worden mooi gevonden om een evidente reden: ze brengen rust.

Je aandacht wordt getrokken naar het onderwerp dat scherp in beeld is. Al de andere afleiding wordt weggenomen omdat het onscherp gemaakt is.

De meeste smartphones hebben ondertussen een portretfunctie die het effect goed evenaren. Maar pas er wel mee op, want doordat het een ingebouwde digitale filter is die dat effect nabootst, gaat het af en toe de mist in. Controleer je beeld dus goed op fouten.

Ook een voorgrond kan ervoor zorgen dat afleiding weggenomen wordt. Houdt een blad van een plant of een ander voorwerp vlak bij je lens en stel scherp op je onderwerp.

Basisprincipe 4: nabewerking

Je hebt een beeld gemaakt volgens de eerste 3 basisprincipes en toch ben je ontevreden over het resultaat. Je vindt de foto flauw en flets overkomen.

En dat is niet onlogisch. Bijna alle foto’s en video’s die we elke dag zien, zijn nabewerkt. Trust me, zelfs de foto van de meest geweldige reclamecampagne ziet er flauw en flets uit als die uit de camera komt.

Aangezien flauw en flets meestal niet datgene is waarmee we willen uitpakken op onze sociale media of onze website zal je moeten overgaan tot nabewerken.

De app die ik daarvoor altijd gebruik en iedereen aanraad, is Lightroom. Staat deze nog niet op je smartphone? Zet die er dan nu meteen op! De Lightroom app is gratis en de mogelijkheden zijn ein-de-loos.

De essentiële stappen in nabewerking

Net door die eindeloze mogelijkheden van nabewerken zien veel mensen door de bomen het bos niet meer. Wil je je foto een snelle upgrade geven? Richt je pijlen dan vooral op de volgende onderdelen in de Lightroom App:

LICHT

  • belichting: zelfs een correct belichte foto kan vaak nog wat extra licht gebruiken
  • contrast: verhoog het contrast van je foto. Dat zorgt voor instant meer pit. Bye bye fletsheid.

KLEUR

  • witbalans: maak je foto warmer of kouder door het licht blauwer of geler te maken

UITSNIJDEN

  • rechtzetten: zorg dat de horizon horizontaal loopt en torens niet in Pisa staan
  • formaat: zet je foto in het formaat dat je wil gebruiken. Zo ben je zelf baas over waar de foto bijgesneden wordt en laat je die dingen niet over aan pakweg Instagram.

Of gebruik presets

Pre-watte?

Een preset of een voorinstelling is een vooraf ingestelde nabewerkingscluster die je met 1 klik kan toepassen op je foto. Je kan dus met één klik de belichting, witbalans en contrast van je foto aanpassen.

Een preset of een voorinstelling:

  • zorgt ervoor dat elke foto op dezelfde consistent manier nabewerkt wordt, zodat al je foto’s bijna automatisch dezelfde look en feel krijgen.
  • geeft je foto’s met één klik een professionele upgrade
  • maakt van al jouw foto’s een samenhangend geheel
  • is kant en klaar maar toch helemaal aanpasbaar aan jouw foto’s.
  • werkt via de gratis Lightroom app op je smartphone.
  • is supersimpel te installeren. Foolproof!

Je kan in de Lightroom app, je eigen presets maken of je kan ze aankopen.

Visuele content creëren die doet stoppen met scrollen is vrij eenvoudig. Maar dat betekent niet dat het als vanzelf gaat. Het kost wat moeite en planning, dat geef ik grif toe. Gelukkig maar, anders deed iedereen het al.


Ik lanceerde onlangs mijn eigen preset: de confetti preset! Een preset helemaal in de stijl van An Epic View. Die de kleuren van je scherm zal doen spatten.
Wil je graag je foto’ een professionele boost geven?

Comments
Add Your Comment

CLOSE